Monday, November 8, 2010

5 TIP PELIHARA KANDUNGAN ZAT SAYURAN

Suka makan sayur tak ??

Kat rumah ni selalu je buat sup bersayur sebab anak2 makan nasik kalau takde sup, tak meriah diorang nak makan. Tak kisah la sayur campur ke, sup sawi campur telur ke atau sup makaroni tambah sayuran, janji kena letak sayur dalam menu harian anak2..kadang2 diorang makan sayur2 tu, kadang2 diorang ketepikan je. Selalunya sayur berdaun agak mencabar nak bagi diorang makan, kalau bgtau kata "sayur popeye", baru nak makan, sebab nanti boleh kuat macam popeye...hikhik sabar jelah dengan gelagat anak2 ni :)

Citer pasal sayur ni, jom kiter share info/tips camana nak pelihara kandungan zat sayur-sayuran yang kita masak. Rujuk dari majalah impiana DAPUR keluaran Oktober-Disember 2010. Semoga info2 ni dimanfaatkan dengan sebaik mungkin untuk diri kita dan juga keluarga tersayang.

  1. Jika sayur tersebut perlu dibuang kulit, pastikan anda membuang kulitnya dengan potongan paling nipis. Ini bagi mengelakkan zat makanan yang terkandung di bahagian bawah kulit turut tersingkir. Ubi kentang, lobak merah kecil (baby carrot) dan tomato adalah lebih baik dimasak bersama kulitnya setelah dicuci bersih.

  2. Gunakan api yang kecil ketika memasak sayur. Ini kerana vitamin C yang ada di dalam sayur-sayuran akan mudah hilang apabila dimasak dengan haba yang tinggi.

  3. Sayuran hijau mudah kehilangan vitamin C dan kandungan air di dalamnya semasa penyimpanan. Oleh itu, elakkan menyimpan terlalu lama dan sekurang-kurangnya tiga hari sahaja.

  4. Elakkan membeli sayuran yang telah kekuningan, lebam atau layu kerana sayuran sebegini telah kehilangan zatnya.

  5. Jika anda ingin menyediakan hidangan sayur berkuah, pastikan menggunakan air yang minimum dan masukkan sayur di peringkat akhir. Masak jangan terlalu lama.
sumber gambar : search kat google

1 comment:

  1. salam kak, maceh atas perkongsian info tu, mas suka sayur...pstt: akak lepas ni gi blog Mas yg satu lagi yer...Duniaku, blog Masduniaku direhatkan...ada masalah sikitt..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

IKLAN