Tuesday, November 23, 2010

NUTRIEN UNTUK ANAK-ANAK

Assalamualaikum sahabat2 semua..

Sedang asyik selak2 majalah "positive PARENTING vol. 2" ni, ternampak info yang berguna terutama untuk para ibu bapa. Kebetulan tengah rajin nak menaip ni, boleh la kita share dan manfaatkan info ni ye.
Semoga ianya dapat dijadikan panduan bagi penyediaan makanan untuk anak-anak kita.
Gambar susu tu sekadar hiasan je; sebab anak kiter minum susu tu :)...amik dari web enfagrow.

Ni artikel tu...SELAMAT MEMBACA :)

Pembelajaran merupakan proses yang berterusan sepanjang hayat. Namun demikian, terdapat "masa utama" apabila otak akan bertindak seperti "span hebat" yang menyerap maklumat baru dengan mudah dan berkembang dengan hebat. Pelbagai faktor telah terbukti akan mempengaruhi perkembangan otak peringkat awal termasuk genetik, pengalaman harian, aktiviti fizikal dan terutama sekali, diet yang sihat dan berkhasiat.

Membekalkan anak anda dengan diet sihat dan seimbang adalah penting bagi memastikan dia mendapat semua nutrien yang diperlukan untuk perkembangan otaknya sekarang dan pada masa hadapan.

Seperti bahagian badan lain, otak memerlukan pelbagai jenis nutrien untuk berkembang dan mengekalkan tumbesaran. Jadi, berikan anak anda keseimbangan nutrien yang baik untuk berkembang dengan sempurna.


DHA (asid dokosaheksenoik) AA (asid arakidonik). DHA dan AA serta asid lemak omega-3 dan omega-6 merupakan asid lemak utama yang terlibat dalam pembentukan plasma fetus, otak dan retina. Kajian menunjukkan kedua-duanya membantu memperbaiki perkembangan mental kerana kanak-kanak yang menerimanya telah menunjukkan peningkatan yang berkesan dalam prestasi membaca, mengeja dan penglihatan berbanding mereka yang tidak.
Sumber : Ikan berminyak (salmon, tuna, sardin), walnut, telur, minyak jagung

FOSFOLIPID (phospholipids) juga penting untuk kesihatan otak yang optimum kerana ia membantu memperbaiki perhubungan sel otak, memori dan fungsi mental.
Sumber : Telur, susu

KOLINA (choline) menyokong aktiviti sistem saraf, diperlukan untuk perkembangan otak dan membantu memperbaiki fungsi memori kanak-kanak supaya dapat mengingati dengan lebih mudah.
Sumber : Kuning telur, soya, kacang tanah, brokoli, hati

ZAT BESI (iron) penting untuk perkembangan otak yang mempengaruhi tingkah laku dan kebijaksanaan akan turut menghasilkan penghantar saraf (atau neurotransmitter), iaitu bahan kimia yang menghantar maklumat di sekeliling otak serta sistem saraf.
Sumber : Daging merah, hati, makanan laut, daging tanpa lemak, ayam tanpa lemak, ikan kod, bayam

TAURINA (taurine) memainkan peranan penting dalam penghasilan penghantar saraf yang diperlukan untuk perhubungan saraf.
Sumber : Legum, sayuran berdaun hijau, bijirin penuh, kacang, bijan

ZINK/ANTIOKSIDAN (zinc/antioxidants) menyokong tumbesaran dan pembahagian sel serta boleh melindungi sel-sel dalam otak dan sistem saraf pusat.
Sumber : Prun, kismis, beri biru, kacang merah, kacang pecan

Berikan anak anda yang terbaik dengan membekalkan diet seimbang bagi membantunya membesar lebih bijak dan dengan kebolehan pembelajaran yang lebih baik!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

IKLAN