Monday, May 24, 2010

Nasi Minyak

Menu lunch semalam..sesaja nak try..amik resepi kat buku senangnya memasak bersama chef hanieliza; tajuk nasi...

senang dan sedap la pulak nak membuatnye..

gambar snap dari dalam periuk jerr, tak sempat nak tabur2 daun bawang & bawang goreng dah, siap je terus nak masuk mulut..
Bahan-bahan :

  • 500g beras basmathi (saya guna beras wangi je)
  • 500 ml air (kuantiti air saya sukat macam nak masak nasi biasa)
  • 3 sudu kismis
  • 3 sudu besar susu cair
  • 3 sudu besar minyak sapi (takde, saya guna butter)
  • 2 helai daun pandan (dikoyak & disimpul)
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk kunyit (saya tambah sendiri sbb nak bagi kuning sikit nasik tu)

Bahan menumis :
  • 3 ulas bawang merah - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • 2 cm halia - dihiris
  • 1 batang serai - diketuk
  • 2 cm kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Cara membuatnya :

1. Panaskan minyak sapi/butter dan tumiskan bahan tumis hingga wangi.
2. Masukkan beras dan kacau rata.
3. Masukkan air, kismis dan garam.
4. Masukkan semua bahan ke dalam rice cooker.
5. Masukkan susu cair dan masakkan seperti nasi biasa.
6. Apabila sudah masak, hidangkan dengan ayam masak merah dan acar timun.

Saya tukar sikit style masak.
Mula cuci beras dan masukkan air macam nak masak nasi biasa.
Kemudian tumiskan bahan tumis dalam kuali hingga wangi dan tuangkan ke dalam rice cooker tadi.
Then, masuk je semua bahan2. Tekan cook. Bila dah masak, kacau2 sikit nasik tu bagi rata. Siap dah nasi minyak kiter.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

IKLAN