Sunday, June 27, 2010

KHASIAT BAWANG

Salam semua..

Saya nak share sikit info mengenai BAWANG dan khasiatnya yang dipetik dari majalah mingguan wanita yang sama (sebelum2 ni penah citer tentang khasiat makanan). Boleh nak dikatakan hari2 kita guna bawang dalam masakan kan?? Jangan tak tau, ada yang jadikan bawang ni sebagai ulam tau..rupanya memang ada khasiatnya yang tersendiri..semoga info ini berguna untuk semua lapisan umur tak kira tua ataupun muda. InsyaAllah. BAWANG dapat menguatkan organ reproduksi dan meningkatkan libido. Bijinya bawang dapat meningkatkan kualiti air mani dan mengubati penyakit yang berkaitan pundi dan salur kencing.

Pengambilan jus bawang secara rutin membantu mencairkan kahak dan mencegah batuk. Campuran jus bersama sedikit madu pula membantu mencegah jangkitan influenza, bronkitis, batuk kering dan anemia.

Amalan memakan bawang mentah dapat memelihara kesihatan gigi dan melindunginya daripada serangan bakteria. Amalan ini juga bagus untuk kesihatan jantung kerana ia berupaya untuk menurunkan kadar kolesterol tubuh serta menghalang trombosis.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

IKLAN